יום חמישי, 8 במאי 2014

היחס שאליהם זכו הקורבנות שבאו עם הזונדרקומנדו במגע - כהוכחה שהיו משתפי פעולה !

כ-20 אסירים מיחידת ה"זונדרקומנדו" שימשו כמשליטי סדר באולמי ההתפשטות במשרפות. תפקידי סיירים אלה היה לזרז את הקורבנות, להורות להם את הפעולות הנדרשות. כשנשאלו על עתידם, ענו אסירי היחידה שהם מובלים ל'חיטוי' בלבד.
אולמי ההתפשטות שימשו בתחילה כאורוות סוסים. הקורבנות העירומים היו רצים, נשים וגברים יחדיו, בכל מזג אוויר אל תא הגז, שנראה כמו בית. כאמור, כ-20 אסירים עסקו בהשלטת הסדר באולמות ההתפשטות וליוויים אל תאי הגז. הקורבנות התפשטו יחדיו, לפעמים משפחות שלמות או יחידים וזה גרם לאי נוחות מצד האסירים להביט על הקורבנות ההולכים לעבר מותם מחובקים ומאוחדים.
במשך עבודתם היו כמה מאנשי ה"זונדרקומנדו" שניהלו שיחות קצרצרות ותכליתיות עם הקורבנות. השאלות לרוב חזרו על עצמן. הקורבנות שאלו על עתידם, לאן יוליכו אותם, מה יקרה לאחר מכן, מה גורל משפחתם וכו'. תשובת אסירי ה"זונדרקומנדו" הייתה ברורה וחדה כתער: "אתם מולכים לחיטוי, תפגשו את קרוביכם בקרוב. תקבלו קפה ועוגה בצאתכם מהמקלחת וכו'.."
מובן שתשובתם של אנשי ה"זונדרקומנדו" לא הייתה נכונה אך מכיוון שהקורבנות ידעו שאסירים אלו היו יהודים, הם נטו להאמין לדבריהם.
למרות שהוסבר לקורבנות כמה פעמים שהם מובלים לעתיד מוצלח יחד עם משפחתם, ויזכו לבגדים חדשים ולעבודה חדשה, עדיין שרר אי שקט בחדר ההתפשטות. הייתה לקורבנות תחושה שדבר רע יפקוד אותם. מהסיבה הזו, מדווח שפעמים רבות היו קורבנות אשר התפללו תפילה אחרונה לפני הכניסה לתאי הגז או אפילו הביאו עמם ספרי תורה.
היו אסירי ה"זונדרקומנדו" שלא נהגו בחביבות יתרה כלפי אחיהם היהודים, ואף היכו אותם במקל פעמים מספר , אף שמקרים כאלה לא היו שכיחים. למרות שלפעמים האסירים דבקו בגרסאות הגרמנים בנוגע לעתיד המצפה להם ולהמשך החיים במחנה, אנשי ה"זונדרקומנדו" עשו את תפקידם בלב כבד, בבכייה ובאנחה. 

העובדה שהזונדרקומנדו שימשו בתפקיד של הגברת קצב החיסול של העם היהודי , העלתה בנו שאלות קשות .
אך אנשים מסוגלים לשמש בתפקיד זה ? כיצד בשאלתם האחרונה של יהודים רבים , נענו אחיהם להם בשקר ?
למה הזונדרקומנדו לא הסירו את הספק האחרון שיש בליבם של היהודים , עת עמדו לפני גיא המוות של הגרמנים ?
שאלות אלו נוטעות בנו הבנה שכנראה אנשי הזונדרקומנדו קודם חשבו על עצמם . האיום היחיד אותו הגרמנים יכלו להפעיל על הזונדרקומנדו הוא לקיחת החיים מהם . ברעיון , אנשי הזונדרקומנו שימשו בתפקיד שמתחילתו הוא לוקח את חייהם . לכן איום הגרמנים לא אמור להיות רלוונטי לגביהם . בנוסף לעובדה שהם היו מודעים לסופם של אחיהם והיו בעלי הבנה לגורלם שלהם איתם.
לכן , בליבנו התפתחה ההבנה , שהדבר המוסרי המשמעותי היחידי שאותו הזונדרקומנו יכלו לעשות הוא - להגיד לא !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה